Canal du Midi, er ”skabt” Pierre Paul Riquet i perioden 1667 – 1681.

Den er skabt ved hjælp af omkring 12.000 arbejdere (incl. 600 kvinder!!), som gravede 7.000.000 m³jord op for at forbinde Toulouse med Sète.

Dette repræsenterer 240 km kanal bygget uden maskineri - under Louis den 14. styret.

Kanalen blev skabt for at kunne transportere gods mellem Atlanterhavet og Middelhavet. Ved at forbinde de to have, var der både sikkerhed – (ingen storme og sørøvere!), tid og penge at spare.

Stor ingeniørbedrift uden al nutidens moderne teknologi.

Mange andre magtfulde mænd havde haft samme tanke som Riquet: Cæsar, Karl den Store, Charles IX, Henrik IV, ja også Leonardo da Vinci – selve slusens opfinder! De kunne bare ikke løse vandproblemet her på kanalen.

Hovedparten af de europæiske kanaler løber parallelt med - og får vand fra - en biflod.

Canal Midi’s rute fra Toulouse til Middelhavskysten (Etang de Thau) har ikke en sådan biflod/vandtilførsel - og floderne i Aude er oven i købet udtørrede mindst 6 måneder om året!

Det var det problem, andre havde givet op overfor, og som det først lykkedes Riquet at løse efter 4 år.   
Da lykkedes det ham at bevise, at en bikanal konstrueret fra De Sorte Bjerge
(Montagne Noire) til Naurouze lige vest for Castelnaudary kunne flyde i to retninger. Enten østpå mod havet eller vestpå tilbage til Toulouse. Han vidste nu, hvor og hvordan han kunne få kontinuerlig vandtilførsel. Hans geniale svendestykke var at etablere Bassin St. Ferréol med sine ca. 6 mio. kubikmeter vand, og i den forbindelse i Montagne Noir at omlægge diverse mindre bække, åer ogfloder, således at bassin St. Ferréol konstant får tilført vand.

 

Fra Bassin St. Ferréol og til reservoiret ved Naurouze (kanalens højeste punkt) lod han tillige grave en 34 km lang tilførselskanal og etablerede reguleringssluser begge steder, således at vandstanden i den 240 km lange kanal blev sikret uanset vejrliget. 
Bassin St. Ferréol fungerer i dag også, som et stort rekreativt område, med hvad dertil hører.
  Og så ligger museet for kanalen - og Riquet lige i nærheden!

Bassin St. Ferreol som den så ud, da vi boede der sidste år - lige efter Touren! Se trøjerne i træerne!

Den 16 nov. 1662 præsenterede han sine planer om "Canal de Communication des Deux Mers" for den franske finansminister Jean-Baptiste Colbert i Versailles , som på statens vegne sagde god for projektet, der dog flere gange (især ved Malpastunnelen ) var lige ved at kuldsejle.

 

Konstruktionen af St. Ferréol reservoiret i De Sorte Bjerge begyndte i 1667 med start af konstruktionen af den første sluse nær Toulouse i 1668.


Første sektion af kanalen, fra Toulouse til Trebes var fuldendt 1672 og blev financeret af Riquet selv. 

Anden sektion, fra Trebes til  Etang de Thau  ved Middelhavet nær Sete, blev financeret af staten. Sidste sektion var meget vanskeligere end førstedelen, pga "hårdere" terræn, og at den indebar en Tunnel (Malpas) under Enserune Bjergene .

Tredje sektion bestod i en kraftig udbyggelse af havnen ved Sete. Pierre-Paul Riquet døde den første oktober 1680 71 år gammel, da kanalen kun var få mil fra Middelhavet. Kanalen var færdig tidligt i 1681. 24. maj 1681blev kanalen indviet af Corbet: "Royal Canal in Languedoc" blev den dengang kaldt!

Fra kanalens indvielse v. Beziers.

Før Canal Midi

 

·  1438 opfandt to italienske ingeniører (Filippo Degli Organi  og 
    Fiorananti Di Bologna) den første sluse, og de designede 
    Vierenna slusen, nær Milano, på Naviglio Grande.
 

 

·  Ca. 1460, opfandt Léonard De Vinci sluseportene og
    manøvresystemet til slusen.

 

·  I 1604 og 1610, præsenterede Hugues Cosnier for første gang i
    historien opfindelsen på 
Canal de Briare.  Senere designede,
    Cosnier mangekammer-slusen/den flerdelte sluse.

 

·  1667 påbegyndte Riquet Midi Canal m. Fonseranes slusen, der
    havde flere kamre (nu 7!) end 
Briare kanalen

Slusetrappen set oppefra - efter at vi har klaret de 7 slusekamre! billedet er fra 2008

Fakta om kanalen

 

·  begynder ved Les Onglous v/Agde 0 m.o.h.

·  højeste punkt v/Naurouze 190 m.o.h.

·  ender i Toulouse 130 m.o.h.

·  forsætter herefter som Canal Latéral á La Garonne til  
    kort før Bordeaux.


·  bredde > 20 – 24 m ved vandoverfladen


·
 dybde > 2,25 – 2,5 m

· 350 konstruktioner, heraf

            -  63 sluser, i dag er nogle fortsat manuelle

            -    1 tunnel
 
Malpas. Den første af sin art!

             -    130 broer 

             
-    flere akvædukter og overløbsbroer

             -    1 opdæmmet sø med 6 mio. kubikmeter vand og med en
                  tilførselskanal på 34 km til Canal du Midi’s højeste punkt
                  ved Naurouze.

Andet:

Den var i Riquets families besiddelse til slutningen af 1800 tallet

Det  sidste fragtskib passerede kanalen i 1970’erne

Blev i 1996 optaget på UNESCOS Verdensarvsliste

Der er en rund sluse i Agde, der gør det muligt at tre vande mødes: Kanalen og floden Herault + dennes forbindelseskanal.

I 1858 byggedes kanalbroen over floden Orb v. Beziers, for at undgå oversvømmelser.
Se billedet nederst på siden!

Der er også lavet forbedringer omkring slusetrappen v. Fonseranes,
hvor man nu "kun" skal gennem 7 slusekamre mod tidligere 9

Vi sejlede i 2008 fra Port Cassafieres (ikke på kortet, men ligger i bugten inden Agde) til Castelnaudary.

Kanalens tværsnit

Kurven viser distancen i m fra Toulouse 1 (x-aksen) og højden over havet.

Vi sejlede i 2008 - med Jonna og Poul, svigerinde og svoger - fra næsten pkt. 7 til pkt. 3 ved Castelnaudary meget tæt på det højeste punkt 2 ved Naurouze, der ligger 193 m o.h. og igen falder 57,18 m mod Toulouse!

2009 sejlede vi med moster Birthe fra Cassafieres  - pkt 7(næsten!) og nåede til lige før Trebes (pkt 5), hvor vi vendte og tog samme rute tilbage, da vi havde bilen parkeret der. Jeg syn's ikke, det gør noget at sejle samme rute to gange. Man ser og oplever alligevel noget forskelligt!

2010 sejlede vi fra Bram (mellem 3 og 4) og skulle efter vor plan have returneret i Somail. Vi vendte dog om allerede efter besøget på "vort" vinslot i Ventenac, da vi ville sikre os god tur til turen "opad". Det fik vi!!
Vi påbegyndte retursejladsen kort tid efter det lige stykke på kurven - og sejlede altså så igen "op" mod 3.

For en god ordens skyld er pkt'erne på kurven:

1. Toulouse
2. Det højeste pkt. v. Naurouze
3. Castelnaudary
4. Carcassonne
5. Trebes
6. Fonseranes (med mange-kammerslusen)
7. Agde
8. Séte

Billedet er taget fra båden, mens vi sejler over floden Orb - på højde m. jernbanebroen i baggrunden.
Béziers by i baggrunden.